Direktlänk till inlägg 5 februari 2012

Hur klarar alpackorna kylan???

Av Ubitt - 5 februari 2012 10:12

- är en fråga som jag ofta får nu. I natt hade vi neråt minus 25.  "Jodå, de klarar den bra! De kommer ju ursprungligen från Andernas bergstrakter, där det säkert kan gå ned mot minus 40...")

Det viktiga är förstås att de har FRI TILLGÅNG på högklassigt hö! Och en mjuk bädd som är skyddad för vädret, att ligga på. Sen kan de ändå välja att ibland ligga ute i snön, som på bilden. Deras ull är fantastiskt varm och skyddar dem.

Mina pojkar har sin Thermobar, där vattnet hålls på minst 7-8 plus, oavsett omgivningens temperatur. Men de älskar ändå när jag tar ner en hink med ljummet vatten (20-25 grader) - då trängs de för att dricka. Och vad gör man inte för sina älsklingskameler!

 

 
 
Greta

Greta

5 februari 2012 12:41

Det är samma med hästar och de flesta andra djur som får päls efter säsong. Mina hästar går ute på lösdrift året om, vi har haft närmare -40 dessa dagar.

De är otroligt vackra dina alpackor.

http://torparfru.blogspot.com

Ubitt

5 februari 2012 17:28

Minus 40, då har vi ju rean Söderhavstemperaturerna här!

Ja, jag tycker förstås också att de är väldigt vackra! ***

 
Kicki

Kicki

5 februari 2012 15:00

har du tänkt på att vissa djur ser väldigt felplacerade ut i olika årstider? Om man tex skulle se en giraff i snö skulle det se mysko ut...eller en isbjörn på en grön äng (vilket iofs inte är helt onaturligt..) men packorna ser lika hemma ut i snö som i grönska =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Ubitt

5 februari 2012 17:25

Ja visst gör de!

 
Katarina

Katarina

5 februari 2012 18:26

Jag är så glad vi har vår Thermobar! Vi har haft 21 minusgrader som värst hittills, men jag ser ju att de druckit! Alpackor & pållar kommer åt Thermobaren från varsin sida stängslet. Innan vi hade den verkade inte hästarna dricka lika mycket och det är ju eg inte bra. Vi skaffade den när vi skaffade alpackor, de SKA ju ha tillgång till tempererat vatten - men de kan ju antagligen inte sparka sönder isytor på vattentrågen, såsom hästarna kan.

http://karoscorner.blogspot.com

Ubitt

6 februari 2012 09:35

Thermobaren = älskar den!
ALLA djur mår bra av tempererat vatten, det är min åsikt! Och om hästar dricker för litet så ökar risken för kolik, så den gör verkligen gott!

 
Ann-Britt

Ann-Britt

5 februari 2012 21:38

Snacka om Söderhavet, vi har ju rena tropikerna här med - 5 som bäst idag.
Älskar din header-bild!

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ubitt

6 februari 2012 09:35

Ja, här har vi också värmebölja med endast tio minus idag!
Kul att du gillar headern, min alpacka-älskling vill ju gärna vara med på bild!

 
Gitte

Gitte

7 februari 2012 10:11

Kan bara instämma i hyllningarna av Thermobaren. Borde köpt en för länge sedan.

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Ubitt

7 februari 2012 10:23

vad var det jag sa................

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ubitt - 24 juni 2013 09:18

Trots att jag sagt tack och farväl så vill jag berätta att flyttbestyren framskrider framgångsrikt. Tack för alla era varma kommentarer!   Häromdagen var jag på besök till Karin och fick träffa nytillskottet i alpackahagen, det ljuvliga lilla s...

Av Ubitt - 20 maj 2013 08:01

Nu var det länge sedan jag sågs här, och det är dags att avsluta bloggandet. För ett år sedan såg det helt annorlunda ut. Mighty Quinn hade just anlänt och snabbt kommit in i den lilla flocken av alpackaprinsar...   Vackra Tamya verkade ha t...

Av Ubitt - 30 mars 2013 08:51

Igår for mina prinsar. Efter att ha gråtit hos dem i fållan, My stod så stilla och lät mina tårar fukta hans ulliga hals,  ja alla pojkarna förstod förstås att något ovanligt var å färde, så var det dags.   Motvilligt lät de sig lastas och åkte ...

Av Ubitt - 29 mars 2013 19:39

Igår fixade Qatay och Mighty fint påskpynt i ullen..    När jag kommenterade det, såg Qatay så här fräck ut!   ...

Av Ubitt - 2 februari 2013 10:39

  - tar snön och kylan med jämnmod. Så länge man har foder, tempererat vatten i Thermobaren och mattes kärleksfulla omsorg, så är livet gott                         Följer alltid med matte runt i hagen                           Studie av...

Presentation


Jag skriver inte om vad jag har på mig - eller vad jag ätit till frukost, men om mina djur och livet.... många foton!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards