Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Alpackafötter!

Av Ubitt - 11 januari 2012 20:39

Maria undrade hur alpackafötter ser ut. Så här kommer några bilder. Den första har jag lånat från Österlens alpackas hemsida. Den visar en alpackafot underifrån, man ser den stora och rätt så mjuka trampdynan. Den gör att alpackan går mycket tyst (man hör inte om de kommer bakifrån gåendes över gräset) och inte nöter ner underlaget som hästar gör.

   När man klipper så tar man med en sekatörliknande tång av det horn som vuxit ut just framme vid klospetsarna, försiktigt så att man inte klipper i pulpan, litet i taget.


 

Detta är en alpackafot sedd uppifrån, här syns klorna, inte så olika en get- eller fårklöv?

 
 
Ingen bild

Maria

12 januari 2012 08:28

Men gud vilka söta fossingar! Håller med om att det påminner om klövar. Vad stor trampdynan är - förstår nu varför de sliter mindre på marken och hur de kan gå så tyst! :)
Det måste vara svårt att klippa klorna om de är mörka. Jag tycker att det är lite småjobbigt på mina kaniner där de har mörka klor, så jag kan bara gissa hur det är att klippa de där klorna.
Tack snälla du!! Ge dem en varm blick från mig som hälsning! :)

Ubitt

12 januari 2012 12:06

Visst är de söta!
Som alltid är det förstås lättare att klippa i ljusa klor, där man ser blodpulpan. Men man håller sig till att klippa den utvuxna kanten, alltså det som sticker ut över själva klon(tån)så då är det inte så farligt. Det värsta är, som jag skrev, själva upplyftandet av alpackabenet! De verkar tro att man skall döda dem, trots att de litar på mig! Jag måste ägna mer tid åt avsensibilisering!

 
Ingen bild

B

12 januari 2012 18:02

Vicka fina fötter..Tänk va fina mina hagar skulle vara med dom trampandes..inte som nu helt svarta..

 
Kicki

Kicki

12 januari 2012 19:48

den där trampdynan får mig att fundera på hur de eg tycker om att gå på stenigt/knöligt/vasst underlag? Jag inbillar mig att deras naturliga miljö är sån eller? om så är är det ju fantastiskt annars brukar ju fötterna vara lika hårda som underlaget...typ... ah, du förstår säkert hur jag tänker? fast jag kanske helt blandar ihop allt nu, vilken typ av miljö de stammar från...
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Ubitt

13 januari 2012 13:00

Bergstrakterna i Anderna ju.. vet inte HUR stenigt det är där, men jag antar att det inte bara är släta bergshällar och alpängar...?

 
Kicki

Kicki

13 januari 2012 15:39

jo jag tänkte så jag med.. stenigt. Men å andra sidan borde de där mjuka fötterna få väldigt bra grepp på sten? häftiga är de iallafall =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Ubitt

14 januari 2012 17:31

Bra grepp får de nog!

 
Ingen bild

B

13 januari 2012 18:47

Hej vick fina fötter..halkar dom på is eller är det mer åt katt-tasse hållet till??Mina stackars hästar och hundar har i dag slirat runt på isen så det blidde en kort tur ute i hagen..skulle hest av allt vilja sanda alla hagar..LÄSKIGT är det..
Kram B

Ubitt

14 januari 2012 17:30

Halkar inte så värst mycket, det ser nästan ut som om trampdynorna (fotsulorna kanske man säger) suger fast litet på is och ger dem fäste...

 
Kim

Kim

14 januari 2012 09:05

Hmm då har jag lärt mej något nytt, alltid spännande.

Trampdynorna kanske anpassar "hårdheten" efter underlaget de bor på...
Rejäla klor!
Slåss Alpackor? använder de då benen?
Eller är klorna bara för att få bra fäste?

http://varmt.bloggplatsen.se

Ubitt

14 januari 2012 17:30

Ja, de (trampdynorna) är ju inte riktigt så mjuka som de ser ut!
Klorna är nog mest till för att få fäste i bergen där de klättrar omkring i Anderna, men när de blir arga så kan de nog attackera en fyrbent inkräktare med framfötterna.. När mina alpackor bråkade (om ledarskapet?) i början så bankade de på varandra med halsarna.. och spottade.. men de är ju valacker, så jag antar att strider mellan hingstar kan gå vildare till (vet inte, där får någon annan komplettera mig)

 
Elin

Elin

14 januari 2012 17:24

Ja det var supermysigt!!! :) Gott fika med.

Jag frågade om man fick ta med hunden i sommar på altanen och det var inga problem. Tänkte inte på att fråga om att ta med hunden inomhus..
Men när jag sen gick sa ena ägaren att jag skulle ta med hunden nästa gång :) Så det lät som den var välkommen inne med, men jag är osäker.. Annars kan man ju fråga på deras facebook sida om man nu har FB. :) Tyvärr tillhör jag dem som inte har facebook :)

Må så gott

http://www.fluffmonster.blogg.se

Ubitt

14 januari 2012 17:27

OJ, snabbt snabbt svar minsann!!
Jag vägrar också FB!

 
Ann-Britt

Ann-Britt

15 januari 2012 13:33

Nästan som en fågel, deras små fossingar. De kanske har lite urtidsdjur i sig.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ubitt - 24 juni 2013 09:18

Trots att jag sagt tack och farväl så vill jag berätta att flyttbestyren framskrider framgångsrikt. Tack för alla era varma kommentarer!   Häromdagen var jag på besök till Karin och fick träffa nytillskottet i alpackahagen, det ljuvliga lilla s...

Av Ubitt - 20 maj 2013 08:01

Nu var det länge sedan jag sågs här, och det är dags att avsluta bloggandet. För ett år sedan såg det helt annorlunda ut. Mighty Quinn hade just anlänt och snabbt kommit in i den lilla flocken av alpackaprinsar...   Vackra Tamya verkade ha t...

Av Ubitt - 30 mars 2013 08:51

Igår for mina prinsar. Efter att ha gråtit hos dem i fållan, My stod så stilla och lät mina tårar fukta hans ulliga hals,  ja alla pojkarna förstod förstås att något ovanligt var å färde, så var det dags.   Motvilligt lät de sig lastas och åkte ...

Av Ubitt - 29 mars 2013 19:39

Igår fixade Qatay och Mighty fint påskpynt i ullen..    När jag kommenterade det, såg Qatay så här fräck ut!   ...

Av Ubitt - 2 februari 2013 10:39

  - tar snön och kylan med jämnmod. Så länge man har foder, tempererat vatten i Thermobaren och mattes kärleksfulla omsorg, så är livet gott                         Följer alltid med matte runt i hagen                           Studie av...

Presentation


Jag skriver inte om vad jag har på mig - eller vad jag ätit till frukost, men om mina djur och livet.... många foton!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards