Direktlänk till inlägg 13 september 2012

Dummkopf!!!

Av Ubitt - 13 september 2012 15:10

Ett märkligt fenomen inträffar när jag kliver in i en butik för elektronikvaror. Även om jag VISSTE precis vad jag skulle titta efter, så tappar jag fattningen direkt när en ung, snajdig kille (för det mesta är det killar) dyker upp och frågar om han kan hjälpa mig.


"Vill kika på en laptop" säger jag, som inte är lycklig innehavare av en sådan självklar pryl,  men tycker att det vore bra att kunna gå ut på nätet uppe i sängen. När killen börjar babbla om alla fördelar just den dyraste manicken innehar, fladdrar mina tankar liksom iväg, och jag tappar lusten för att inhandla en laptop eller nånting överhuvudtaget. "Får man känna på den?" mumlar jag, och trycker valhänt på några knappar. Mina fingrar känns alldeles för klumpiga och stora. Jag får känslan av att killen snabbt vill ro affären i hamn, och backar därför. Kommer inte på de viktiga frågorna, och vill inte hamna i sitsen att ha köpt fel apparat. För det mesta, ungefär 100 gånger, har jag i denna fas lämnat affären, med avskedsfrasen "jag får tänka på det ett tag..."


jag köpte ingen laptop idag heller, men investerade en och en halv lusentapp i ett externt minne om 2 TERRABYTE (tänk va!) så att jag för tid och evighet kan spara mina fotos. Alltid nåt.

 
 
Kicki

Kicki

13 september 2012 15:33

Oj det var inte illa det!! Det skulle man ju ha.... jag ha rsvårt att få tummen ur o bränna bilderna till skiva... och vad motigt det sen är att kolla igenomk skivorna efter rätt bilder...
Jag har köpt laptop 2ggr. första gången kunde jag mest gå på "billigast möjliga" eftersom i princip varenda en var så mkt grymmare än min gamla stationära dator ;P den andra valde jag utifrån den gamla, ngt litet mer minne men fortf i samma prisläge = billigt. tror jag gav runt 3tusen.... duger åt mig =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Ubitt

14 september 2012 05:55

Extern HD är ett MÅSTE, Kicki! När ens dator kraschat ett par ggr så förstår man att man måste spara sina foton utanför den!!!! Sortera redan från början, så blir det lättare att hitta! (År, månad, kategori)

 
Kicki

Kicki

13 september 2012 15:34

ps. ingen gång köpte jag i butik o klämde o kände innan.... jag beställde på nätet, ena gången från cdon och den andra från netonnet om jag inte missminner mig. samma apparet som du hittar i butik finns ofta till MYCKET bättre pris på nätet =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Ubitt

14 september 2012 05:53

OK, men det blir ju väldigt besvärligt om det blir nåt FEL på grejerna! Man får åka till tjotahejti!

 
Gitte

Gitte

13 september 2012 16:35

Köp en IPad lätt att ta med. Rymmer allt! Sen beställer du tvillingkort till ditt mobilabbonemang så surfar du utan merkostnad:)

http://Www.nissebus.bloggagratisse

Ubitt

14 september 2012 05:54

Nja, men iPaddar är ju ändå relativt SMÅ! Mina fingrar är så stora och mina ögon inte längre en 20-årings = svårjobbat!

 
Ingen bild

Louise medman

13 september 2012 19:29

U-B du är mer än välkommen till " min" teknik butik, så ska jag hjälpa dej att hitta en dator.För det är klart du ska kunna surfa i sängen. Och ja lovar,det finns inga dumma frågor ;)
Kram på dej!
/Louise

Ubitt

14 september 2012 05:51

Telefonnummer please!

 
GIlga & Matte

GIlga & Matte

14 september 2012 07:33

Inte för att jag vill röra till det...men matte känner faktiskt en vars EXTERNA minne kraschade med alla bilderna på! Men datorn är hel...
Ha en fortsatt trevlig dag!
/Gilga

http://www.alpacka.nu

Ubitt

14 september 2012 08:41

Men HUR kraschade den externa då, var den ansluten, hur kan den krascha om inte själva datorn kraschade? Ramlat i golvet? Det gäller alltså att ha FLERA externa HD!?

 
Gilga

Gilga

14 september 2012 11:03

Ja, det är det väl ingen som vet.Dom har lämnat den till någon som "kanske" skulle kunna rädda bilderna. Bäst är nog att lägga över på en skiva och sen lägga den på ett säkert ställe..som man sen glömmer bort och så är bilderna borta ändå..inte lätt det här.

http://www.alpacka.nu

Ubitt

14 september 2012 13:35

Å skivorna åldras och blir icke-kompatibla med datorerna om 10 år.... och alla mina stora bilder skulle ta många många skivor...

 
Viveca

Viveca

14 september 2012 16:03

Usch, tycker också det är jobbigt i alla butiker där de vill "hjälpa till" för mycket. Jag brukar läsa på själv först och sedan ställa de frågor jag vill och undvika att trassla in mig i något jag inte fattar. Känner jag mig inte nöjd så går jag igen och jag brukar inte köpa till en massa tramsförsäkringar och grejor. Bästa är att fråga någon man litar på. Har en granne som är it-nörd och han kollar upp det jag inte fattar sedan kan jag köpa om jag vill;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ubitt

15 september 2012 09:45

Låter i och för sig klokt, men IT-nördar verkar ha en tendens att tycka att man MÅSTE ha i stort sett alla nya pryttlar som kommer...

 
Ann-Britt

Ann-Britt

16 september 2012 11:44

Ha, ha vad jag känner igen mig. Fast jag har slutat känna mig dum och säger precis som det är och då blir de så snälla och tar hand om mig. Läste en artikel om en ung kille som jobbade på någon teknikkedja och han tyckte tanter i min ålder var de roligaste kunderna för vi hade lite distans till oss själva och kunde skämta. Det gjorde att jag blev lite modigare att erkänna mina teknikbrister.
Sedan är det ju så att frågar du 10 personer får du 10 förslag om vilken dator som är bäst.
Själv har jag velat i tre år nu. Har fortfarande inte köpt någon.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ubitt

16 september 2012 18:22

Jo, aldrig att jag skulle låtsas förstå mer än vad jg förstår! Men jag tycker ibland att "killarna" är grymma, när de VET OM mina brister och ändå babblar på!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ubitt - 24 juni 2013 09:18

Trots att jag sagt tack och farväl så vill jag berätta att flyttbestyren framskrider framgångsrikt. Tack för alla era varma kommentarer!   Häromdagen var jag på besök till Karin och fick träffa nytillskottet i alpackahagen, det ljuvliga lilla s...

Av Ubitt - 20 maj 2013 08:01

Nu var det länge sedan jag sågs här, och det är dags att avsluta bloggandet. För ett år sedan såg det helt annorlunda ut. Mighty Quinn hade just anlänt och snabbt kommit in i den lilla flocken av alpackaprinsar...   Vackra Tamya verkade ha t...

Av Ubitt - 30 mars 2013 08:51

Igår for mina prinsar. Efter att ha gråtit hos dem i fållan, My stod så stilla och lät mina tårar fukta hans ulliga hals,  ja alla pojkarna förstod förstås att något ovanligt var å färde, så var det dags.   Motvilligt lät de sig lastas och åkte ...

Av Ubitt - 29 mars 2013 19:39

Igår fixade Qatay och Mighty fint påskpynt i ullen..    När jag kommenterade det, såg Qatay så här fräck ut!   ...

Av Ubitt - 2 februari 2013 10:39

  - tar snön och kylan med jämnmod. Så länge man har foder, tempererat vatten i Thermobaren och mattes kärleksfulla omsorg, så är livet gott                         Följer alltid med matte runt i hagen                           Studie av...

Presentation


Jag skriver inte om vad jag har på mig - eller vad jag ätit till frukost, men om mina djur och livet.... många foton!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards