Direktlänk till inlägg 1 augusti 2012

Så annorlunda!

Av Ubitt - 1 augusti 2012 20:09

Jag har haft egna hästar i 36 år, innan dess var jag en hästgalen unge.

Nu har jag alpackor, har bara haft dem i två års tid. De båda arterna har en del gemensamt, de är t ex flockdjur, tillika bytesdjur, flykt kommer före försvar. Både alpackor och hästar är underbart personliga, självklart, det är ju varje djurart.


I mitt stall hängde jag under hästarnas tid upp s k  köldridåer, 30 cm breda tjocka plastremsor, som ger efter när man går igenom dem, men är effektiva i att hålla insekterna utanför.


För hästarnas del tog det lång tid att vänja sig vid att gå igenom plastremsorna. Jag ledde dem fram och tillbaka åtskilliga gånger, ändå dröjde det ett bra tag innan de vågade gå in genom dem. Men alpackorna kastade bara en enda blick på nyheten när jag hängt upp köldridån, sedan stack de in huvudet och gick igenom. Så enkelt var det!

Här går My in...

 

 

 
 
Ingen bild

V

1 augusti 2012 20:54

Viss likhet mellan alpackor och morganhästar, alltså. "Matte har satt upp köldridåer för att hålla bitande flygfän borta. Snällt av henne. Alltså går vi in". Underbart!

Ubitt

2 augusti 2012 16:06

Underbart var ordet!

 
Katarina

Katarina

1 augusti 2012 23:23

Jag har också märkt att alpackorna verkar oräddare än hästarna. Har nyligen börjat promenera våra 1-åringar på okända vägar, men de är tämligen lugna. En 1-årig häst hade varit mycket hispigare. Känns som nyfikenhet går före rädsla.

http://karoscorner.blogspot.com

Ubitt

2 augusti 2012 16:08

Ja, fast de är ju rädda för olika företeelser.. en häst kan ju älska att bli smekt och omskött, medan en alpacka.... osv
Intressant, som alltid med djurs beteende!

 
Malin

Malin

2 augusti 2012 12:50

synd att inte det finns inbyggt i hästarna att det inte är farligt....
Alpackorna dina är sååå söta

http://www.havrefallen.blogspot.com

Ubitt

2 augusti 2012 16:10

Tycker jag också! (söta!)
Alla hästar är ju litet olika, jag jämför gärna med islänningarna jag hade under 2000-talet, de var rädda för det allt okänt som kom i deras väg. Samtidigt skulle man ju aldrig kunna köra in en alpacka.. men som V skriver, så kan morganhästar bete sig som alpackorna när det gäller köldridåer...

 
Ingen bild

Kattis

2 augusti 2012 22:51

Sicken fin rumpa, My-rumpan... ; )

Ubitt

3 augusti 2012 09:00

Ja visst är den!

 
Ann-Britt

Ann-Britt

3 augusti 2012 10:51

Det kommer alpackor på besök hos oss den 12:e augusti när vi har vårt Kafferep. Det ska bli kul o se hur de uppför sig i helt ny miljö och med en massa människor omkring sig.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ubitt

3 augusti 2012 14:58

Spännande! Var kommer de ifrån?

 
Kicki

Kicki

4 augusti 2012 20:55

toppen!

http://kaa.bloggplatsen.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

5 augusti 2012 10:23

Alpackahof Hultet nära Perstorp i Skåne.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ubitt

6 augusti 2012 18:23

Aha!

 
Gitte

Gitte

12 augusti 2012 18:52

Har Sveipur behärskat köldridåer!? Jippie då kommer han ju att grejja "vattenfall" hindret på trailtävlingen galant!

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Ubitt

12 augusti 2012 19:11

Jajamänsan!!!!!

 
Gitte

Gitte

12 augusti 2012 18:52

Har Sveipur behärskat köldridåer!? Jippie då kommer han ju att grejja "vattenfall" hindret på trailtävlingen galant!

http://www.nissebus.bloggagratis.se

 
Viveca

Viveca

14 augusti 2012 23:54

Det verkar som hästar och alpackor skulle ha en del att delge varandra. Marko var ju löjligt rädd för sitt hönät trots att jag lade en massa tid på att vänja honom så upptäckte jag att Vilda hade fritt tillträde till det och han vågade inte ta för sig. Mot slutet av vintern kom jag dock på honom med att äta ur hennes nät. Vissa tar tid på sig medan alpackorna bara traskar genom plastremsorna hur som helst:-)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ubitt

15 augusti 2012 07:57

Ja, men i gengäld är ju alpackorna skräckslagna för ANDRA ting, som hästar kan tycka är angenämt (beröring av främlingar t ex)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ubitt - 24 juni 2013 09:18

Trots att jag sagt tack och farväl så vill jag berätta att flyttbestyren framskrider framgångsrikt. Tack för alla era varma kommentarer!   Häromdagen var jag på besök till Karin och fick träffa nytillskottet i alpackahagen, det ljuvliga lilla s...

Av Ubitt - 20 maj 2013 08:01

Nu var det länge sedan jag sågs här, och det är dags att avsluta bloggandet. För ett år sedan såg det helt annorlunda ut. Mighty Quinn hade just anlänt och snabbt kommit in i den lilla flocken av alpackaprinsar...   Vackra Tamya verkade ha t...

Av Ubitt - 30 mars 2013 08:51

Igår for mina prinsar. Efter att ha gråtit hos dem i fållan, My stod så stilla och lät mina tårar fukta hans ulliga hals,  ja alla pojkarna förstod förstås att något ovanligt var å färde, så var det dags.   Motvilligt lät de sig lastas och åkte ...

Av Ubitt - 29 mars 2013 19:39

Igår fixade Qatay och Mighty fint påskpynt i ullen..    När jag kommenterade det, såg Qatay så här fräck ut!   ...

Av Ubitt - 2 februari 2013 10:39

  - tar snön och kylan med jämnmod. Så länge man har foder, tempererat vatten i Thermobaren och mattes kärleksfulla omsorg, så är livet gott                         Följer alltid med matte runt i hagen                           Studie av...

Presentation


Jag skriver inte om vad jag har på mig - eller vad jag ätit till frukost, men om mina djur och livet.... många foton!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards