Alla inlägg den 8 mars 2012

Av Ubitt - 8 mars 2012 09:20

 

Har du någon gång tänkt på hur det känns för en fisk att bli upphissad ur vattnet med en krok i munnen? Att slängas in i båten eller upp på land för att långsamt kvävas ihjäl?

 


Som liten fiskade jag, som de flesta andra därute i Stockholms skärgård. Men vid ett tillfälle, jag var väl runt 20, drog jag upp en fisk som skrek. Ja, den skrek! Det var förmodligen nånting med luft i gälarna, men det lät precis som ett djur i nöd. Vilket det ju också var. Det chockade mig, och fick mig att verkligen tänka efter. Skulle människor fortsätta att fiska på ett sånt grymt sätt, om fiskarna skrek och kved? Förmodligen inte, man skulle i alla fall ha ihjäl dem snabbt för att slippa höra....


Jag blir alltid väldigt illa till mods när jag ser att man inte bryr sig, utan låter fiskarna självdö. Eftersom jag på 70-talet hade ett flertal akvarier med många olika fisksorter, så vet jag att fiskar också har sina egna personligheter. Titta bara på Ann-Louises fiskblogg!

 

Foto: Ann-Louise Ryrvik

Så nästa gång DU fiskar, se till att ge dina offer en respektfull och snabb död!

Presentation


Jag skriver inte om vad jag har på mig - eller vad jag ätit till frukost, men om mina djur och livet.... många foton!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards