Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Ombytta roller!

Av Ubitt - 11 februari 2012 13:00

Häromdagen hördes ett fruktansvärt vrål bakom stallet där jag höll på och mocka åt pojkarna. Sprang runt för att titta vad det var, och såg en räv, kanske var det två, eller en hare som var i livsfara?


Plötsligt for mina alpackaprinsar iväg som skållade troll och började jaga räven som råkat komma in i hagen (rävar slinker lätt genom fårstaketets rutor) Av ren slump hade jag med kameran och hann ta en serie, så att ni kan se att det är sant: Bytesdjuren jagar rovdjuret!!!


 

Här börjar jakten!


 

Killarna ökar takten - full speed!


 

- och här har den förskräckta räven slunkit ut genom fårstaketet och kilar iväg längs stigen....

 
 
Ingen bild

Birgitta

11 februari 2012 14:21

Men åå va duktiga killar ..kan inte dom komma och jaga bort rävskrället som bor vid dårat stall..mina hästar är jätte rädda för räven..Ha det bäst//B

Ubitt

12 februari 2012 10:44

Du kan få hyra dom... men det är DYRT... fniss

 
Ingen bild

Vivi

11 februari 2012 14:32

Helt otroligt! Hur går tankarna nu, då? Prinsarna kanske är tuffare än man tror. Tänk att du hade kameran med dig! Den fina räven ser inte ut att gilla läget om man säger...

Ubitt

12 februari 2012 10:47

Jag tycker att det är helt fantastiskt att de gjorde som de gjorde... inte ett enda varningsskrik, bara PANG på liksom.. om de visar upp samma karskhet kanske de bemästrar även större rovdjur?

 
Ingen bild

Katarina

11 februari 2012 18:04

Sådana fantastiska bilder! Där fick räven så han teg!

Ubitt

12 februari 2012 10:47

Ja han går nog inte in i hagen på ett tag!

 
Kicki

Kicki

11 februari 2012 21:55

fasen vad coolt att du lyckades få det på bild!!! annars är det ju oftast vid sådana tillfällen som man INTE har kamera till hands!!

http://kaa.bloggplatsen.se

Ubitt

12 februari 2012 10:46

Ja det var verkligen rena turen!!!

 
Kim

Kim

11 februari 2012 23:27

Det var som attan!!!
Och vilken tur att du hade kameran med dej, normalt när det händer "såna" så blir det inga bilder.
Dom attackerar i samlad tropp, modiga killar.
Skönt för dej att veta hur dom jobbar ihop.

http://varmt.bloggplatsen.se

Ubitt

12 februari 2012 10:45

Ja, jag blev jätteglad när jag såg hur modiga de var, och hur fint de jobbade tillsammans mot räven! skönt att veta! Fast kommer vargen så kanske de inte har så mycket att sätta emot?

 
Dalatussan

Dalatussan

12 februari 2012 14:48

Det är ju väl känt att alpackor är duktiga vakter mot räv och varg. Fin fina djur!

Jätteroligt att få se på bild :)

Ibland är ju både varg och räv på lite villovägar, men med alpackor så slipper man använda bössan. Jag tycker att de som har får m.m borde skaffa några alpackor. Finns så många bevis på att man tjänar på det :)

http://dalatussan.bloggplatsen.se

Ubitt

12 februari 2012 16:27

Alpackor skyddar mot varg? Du menar väl LAMADJUR? De har mer storlek och tyngd och kan väl mota bort en och annan varg, jag vet att man har lamor som vakter i alpackaflockar (och bland får och getter i andra länder)

 
Stephie

Stephie

12 februari 2012 17:22

Awww! Brings me back. Hade alpackor när jag bodde i australien :) Hade dem bland fåren för att de skulle hålla koll på dem så inte dingona tog dem. Precis som på dina bilder jagade de dingos :) Jättekul att de att de finns sånna underbara varelser i sverige också :) // Stephanie

http://www.stephiel.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

12 februari 2012 20:32

Fantastiska bilder :)

http://www.nissebus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

agneta

13 februari 2012 20:19

Ojojoj, vad roligt. Såg bilderna i tidningen i morse också.

 
Ann-Britt

Ann-Britt

13 februari 2012 20:27

Du har tränat dem bra.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ubitt

14 februari 2012 08:42

Njaa, det här kunde de alldeles själva... men kanske har jag givit dem ett gott självförtroende, kan jag ju hoppas?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ubitt - 24 juni 2013 09:18

Trots att jag sagt tack och farväl så vill jag berätta att flyttbestyren framskrider framgångsrikt. Tack för alla era varma kommentarer!   Häromdagen var jag på besök till Karin och fick träffa nytillskottet i alpackahagen, det ljuvliga lilla s...

Av Ubitt - 20 maj 2013 08:01

Nu var det länge sedan jag sågs här, och det är dags att avsluta bloggandet. För ett år sedan såg det helt annorlunda ut. Mighty Quinn hade just anlänt och snabbt kommit in i den lilla flocken av alpackaprinsar...   Vackra Tamya verkade ha t...

Av Ubitt - 30 mars 2013 08:51

Igår for mina prinsar. Efter att ha gråtit hos dem i fållan, My stod så stilla och lät mina tårar fukta hans ulliga hals,  ja alla pojkarna förstod förstås att något ovanligt var å färde, så var det dags.   Motvilligt lät de sig lastas och åkte ...

Av Ubitt - 29 mars 2013 19:39

Igår fixade Qatay och Mighty fint påskpynt i ullen..    När jag kommenterade det, såg Qatay så här fräck ut!   ...

Av Ubitt - 2 februari 2013 10:39

  - tar snön och kylan med jämnmod. Så länge man har foder, tempererat vatten i Thermobaren och mattes kärleksfulla omsorg, så är livet gott                         Följer alltid med matte runt i hagen                           Studie av...

Presentation


Jag skriver inte om vad jag har på mig - eller vad jag ätit till frukost, men om mina djur och livet.... många foton!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards